Op 16 juli 2020 ging the Green Light Experience van start. Vorige week gingen we met 3 stadsdorpers kijken: Kitty, Paul en Janneke.

Kitty schrijft:
"Met de Green Light Experience kunnen Amsterdammers deze zomer het Red Light District op een ongekende manier (her)ontdekken en steunen zij direct de lokale en duurzame ondernemers in dit gebied. Middels een digitale ‘rondleiding’ zwerf je door dit prachtige oudste deel van Amsterdam.

In de zomer van 2019 werden de Wallen omgedoopt tot het ‘Green Light District’. Met als doel om samen met bewoners en lokale ondernemers de oude binnenstad van Amsterdam te transformeren tot een duurzaam en toekomstbestendig hart van de stad. Een zeer positieve en ambitieuze verandering maar toen kwam Corona. Op de drukstbezochte vierkante kilometer van Europa werd het in één keer oorverdovend stil. Amsterdammers zagen de schoonheid van de Wallen in totale rust, zonder de drommen toeristen.

Wat ik van deze Green Light Experience geleerd heb is dat er in dit gebied veel duurzame en kleine bedrijven zijn gevestigd, in een deel van onze stad dat overvoerd wordt met toeristen. Amsterdammers komen er niet (meer). Het doel van dit initiatief is nu juist om de Amsterdammers weer naar dit gebied te trekken, zodat de toeristen het gebied niet meer ‘terroriseren’.

We bezochten de Upcycle store waar van bestaande voorwerpen iets nieuwswordt gemaakt. Niets wordt weggegooid en er worden mooie producten gemaakt. Eigenaar Tim Spekkens vertelt over de achtergrond en het ontstaan van de winkel in 2016 en geeft een leuke tas met plattegrond en nog wat informatie mee.

Daarna bezochten we de Condomerie. Eigenaar Theodoor van Boven vertelt enthousiast hoe zijn bedrijf al jaren werkt aan vergroening van de producten, uiteraard met behoud van goede kwaliteit. De veiligheid van het condoom staat voorop. Het gaat niet alleen om duurzaamheid van de producten maar ook van de winkel, zonne-energie en duurzaam materiaal.

In de Hempstory werden we blij verrast in de lichte, frisse winkel waar alles van hennep gemaakt is. Kleding, zeep, thee, huidverzorging en ga zo maar door. Onder het genot van een heerlijk kopje hennepthee met koekje en zaadjes kregen we uitleg over het product. Alles van de hennepplant wordt gebruikt. Overigens word je niet high van de producten in de winkel.

In Cacao & Spice kregen we uitleg door de echtgenoot van de eigenaresse. Alle chocola is single origin, uit Congo en Virungo en de chocola is slavernij vrij. De cacao wordt uitsluitend van boerinnen gekocht. Amsterdam is de grootste cacaohaven ter wereld, dus de plek midden op de Wallen klopt helemaal. Allerlei heerlijke handgemaakte producten zijn hier te proeven, én te koop.

De bezochte ondernemers geven aan dat hun omzet de afgelopen 3 jaar is gestegen maar Corona heeft de omzet (bijna) stilgezet. Ze zouden graag meer ‘locals’, oftewel Amsterdammers in hun winkel zien!

Naast deze bedrijven liepen we langs een hoop andere duurzame winkels die natuurlijk ook bezocht kunnen worden. Ik kan deze ‘experience’ aan iedereen warm aanbevelen, Amsterdammer of niet. Er is een wereld voor me opengegaan.

Zegt het voort! Opdat we dit stukje Amsterdam weer op de toeristen terugwinnen."

Voor meer informatie en boeken van deze Wallentocht klik hier.