Samenvatting bijenkomst Leeskring IV over het boek:

Het Einde van het Lied door Willem du Gardijn


Leeskring IV kwam op 18 januari 2022 voor het eerst in het nieuwe jaar weer bij elkaar om Het einde van het lied van Willem du Gardijn te bespreken, helaas zonder Wilco. We kenden de schrijver niet, maar sommigen van ons hadden positieve recensies over het boek gelezen.

Het einde van het lied is een drieluik. De drie liederen zijn verschillend maar vormen volgens de schrijver een triptiek. Een triptiek kan je sluiten, maar ook openen, zodat je het geheel en de verbinding kan zien. Dit nu is ook het idee achter de opzet van “het Einde van het Lied”.

Het 1e lied is geschreven vanuit het perspectief van Aimée, een muziektherapeut uit Amsterdam-Zuid die, zo blijkt, met de man van een bevriend echtpaar in bed is beland. Ze heeft haar huis verlaten en is in het tuinhuis, dat altijd al fungeerde als haar werkkamer, getrokken. Haar eigen man Adriaan, leraar klassieke talen, lijkt vol begrip. Hij wil samen verder. Misschien naar Italië voor zijn onderzoek naar keizer Hadrianus. Adriaan vindt dat schrijfster Marguerite Yourcenar in haar boek, Herinneringen van Hadrianus, de allerlaatste momenten voor de dood van de keizer niet had beschreven en wil dit zelf anders doen. Aimée verliest echter steeds meer grip op de werkelijkheid.

Het scharnierpunt in het boek is het 2e lied, het lied van Adriaan, die na het verlies van Aimée toch naar Napels gaat om zijn onderzoek naar de laatste uren van Hadrianus voort te zetten. Adriaan neemt zijn intrek in een palazzo in het centrum van Napels om van daaruit zijn onderzoek te doen. Hij wil uitzoeken waar de keizer precies is gestorven – het zou in een villa in Baiae zijn gebeurd, maar in welke villa?

Het laatste deel van de roman, het 3e lied, is de neerslag van Adriaans werk: de laatste dagen van keizer Hadrianus. De laatste uren van Hadrianus waarin de keizer zijn naderende dood kalm aanvaart, vormen in het verhaal van Adriaan een groot contrast met de warrige geestestoestand van Aimée uit het 1e lied.

Wij waren niet erg enthousiast over het boek en misten de verbinding tussen de verschillende liederen. Ondanks alle lof die het boek in de media ten deel valt, heeft het op ons niet veel indruk gemaakt.


Liliane Mann