Alle wandelingen starten om 10.30 vanaf de Herenmarkt.

Je kunt je opgeven bij Janneke, kan ook per telefoon 06-23468635.

WANDELVERSLAGEN

Wandeling 18 maart Noord

Wandeling Noord gaan we naar Noord, we lopen door het Noorderpark naar het Grand café, daar drinken we koffie. Daarna lopen we naar de VerbroederIJ, daar staat om 12.30 de lunch voor ons klaar. We hebben dan in totaal een kleine 6 kilometer gelopen. Voor de terugweg zijn meerdere mogelijkheden. Er kunnen nog een paar wandelaars mee.

Verslag Wandeling Noord, 18 maart

Zaterdagmorgen, op de gebruikelijke tijd en plaats (om half elf op de Herenmarkt) vertrokken we met zijn zessen richting de pont naar Noord, waarvandaan we onze wandeling begonnen door het heerlijk rustige Noorderpark richting Grand Café aan het andere einde van het park, net vóór Floradorp. Aldus gesterkt met koffie, thee én met zonnig weer (de aangekondigde regen bleef uit) werd het tweede deel van de route met hernieuwde energie vervolgd, om na ongeveer een half uur bij De VerbroederIJ te arriveren voor een welverdiende lunch. De terugweg hebben we op verschillende manieren afgelegd: 3 besloten terug te lopen langs het water naar het IJplein, 2 namen de metro en 1 de pont terug naar het Azartplein en vandaar met de bus naar CS. Iedereen is goed en voldaan thuisgekomen, dat nemen we tenminste aan want we hebben geen nood oproepen ontvangen!

Bruggen en kademuren
Op vrijdagmiddag 3 maart 12.30 (let op, afwijkende begintijd)
krijgen we een rondleiding van een gids van het Bezoekerscentrum Bruggen en Kademuren langs een aantal van de projecten in de stad. Naast informatie over hun eigen projecten krijgen we ook iets te horen over de geschiedenis van de Oude Binnenstad en hoe dat verweven is met bruggen en kaden.

Sinds eind 2022 is er ook een bezoekerscentrum bruggen en kademuren, op Achtergracht 20, geopend op woensdag en vrijdag van 12.00 tot 16.00 uur. Hier lees je er meer over.
Of check onze website over kades

Verslag

Vrijdag 3 maart vertrokken we, een uurtje later dan gewoonlijk, met 14 wandelaars richting Frederiksplein om vandaar naar het bezoekerscentrum “Bruggen en Kademuren” te lopen op de Achtergracht. De koffie stond klaar en aldus gesterkt kregen we een uitvoerige en interessante uitleg over de vele werkzaamheden aan kades en bruggen en het hoe en waarom deze vernieuwd dan wel hersteld moeten worden. Zoals te begrijpen is zijn de moeilijkheden en de keuzes die gemaakt moeten worden legio, waaronder het zo veel mogelijk rekening houden met alle verkeersstromen.

Met deze kennis begonnen we aan een wandeling door de binnenstad langs verschillende grachten, becommentarieerd met kennis van zaken door onze gids. Veel van de onderwerpen die besproken waren tijdens de lezing konden we nu van dichtbij bekijken, waardoor de ernst en noodzaak van de werken nog duidelijker werd.

Na al deze kennisvergaring werd het tijd voor een hapje en een drankje, prima verzorgd door de mensen van Café Oosterling, waarna we voldaan huiswaarts togen.

Leny

Woensdag 29 maart 10.30 wandeling Zuidas.
We beginnen met koffie (na vertrek 10.30 Herenmarkt uiteraard, met de NZlijn naar station Zuid) in het World Trade Center, dan gaan we naar boven voor informatie bij de maquettes van de bebouwing en het Zuidasdok en daarna een uur rondwandeling in de buurt. Gijs Velsink, onze gids, zal ons een leuke lunchplek voor na afloop adviseren.

Verslag Rondleiding Zuidas 29 maart

Op woensdag 29 maart bracht de metro ons snel en comfortabel van CS naar het eindpunt in Zuid, waar we na een korte wandeling door Gijs Velsink werden ontvangen in het informatiecentrum van het World Trade Center. Aan de hand van de aldaar aanwezige maquette werd ons vakkundig en met veel enthousiasme verteld over alles wat er al gebouwd is op het Zuidasdok als ook wat er in de komende jaren nog op stapel staat. Dat zijn niet alleen woningen in bijna alle klassen, maar ook een groot project als het ondergronds brengen van de snelweg A10, wat in 2035 klaar moet zijn. Of de ondergrondse doorgetrokken wordt naar Schiphol is nog niet definitief beslist, maar staat zeker nog in de planning. Het totale programma Zuidasdok moet uiterlijk 2036 gereed zijn.

Na al deze informatie tot ons genomen te hebben, vertrokken we, begeleid door Gijs, voor een wandeling richting “The Valley” het spectaculaire gebouw van architect Winy Maas met het groenontwerp van Piet Oudolf. We bewonderden de veelsoortige balkons, waar te zijner tijd bomen en planten het geheel een nog spectaculairder aanzicht zullen geven. Langs rustige achteraf woonstraten kwamen we tenslotte bij onze eindbestemming: café-restaurant Limon waar we met veel dank afscheid namen van onze zeer bevlogen begeleider om ons daarna te verheugen op een heerlijke lunch. Met andere woorden, weer een zeer geslaagde ochtend!

Leny

Op donderdag 13 april gaan we de Cruquiusbuurt verkennen, een buurt die flink in beweging is. We lopen naar d&a hummus bistro aan de Oostenburgergracht 185, daar drinken we koffie. Dan lopen we naar het Cruquius eiland, daar gaan we onder andere het kleinste museum ter wereld bekijken. Om 13.00 lunch bij Cruquius local.

Verslag Cruquiuswandeling

Ondanks de twijfelachtige weersvoorspelling hebben we geen drup regen gehad, wel harde wind, maar alles is beter dan nattigheid en soms hadden we zelfs een zonnetje.

Zoals gepland zijn we te voet met z’n tienen vertrokken richting onze bestemming, langs de St. Nicolaaskerk richting het Scheepvaartmuseum en vandaar naar ons koffie adres.

Daarna hebben we natuurlijk ook stil gestaan bij het kleinste museum ter wereld. De nieuwe tentoonstelling was helaas nog niet klaar (pas over een paar dagen) maar met het verhaal erbij was het zeker de moeite waard.

We zijn vervolgens langs het water gelopen, waar ongeveer halverwege de inmiddels bekende voormalige wijnvaten, nu ingericht als woning, boven op een dak, te zien zijn. Bijzonder zijn ze zeker, of het ook handig wonen is vraag ik me af. (zie foto).

Even bij het restaurant gemeld dat we iets later voor de lunch zouden zijn (geen probleem), zodat we ook de rest van het eiland konden bekijken. Er is veel variëteit in fraaie bouwstijlen, die het geheel een prettige sfeer geven. Klaar is het nog niet, er wordt nog volop gebouwd aan de overkant van de doorgaande weg.

En toen was het dan toch echt tijd voor een welverdiende hap en ook dat pakte heel goed uit, we hebben er zeker 1½ tot 2 uur gezeten, prettige sfeer en vriendelijke bediening.

Om de excursie af te sluiten moest er wel weer een half uurtje gelopen worden om tram 26 terug naar CS te nemen. We hebben onze stappen vandaag zeker gehaald!

Leny

Zaterdag 29 april Els gaat ons samen met Hans de Bijlmer laten zien. Er waren sloopplannen, maar ook ‘Bijlmerbelievers’… We lopen langs de originele honingraatflatgebouwen Gravestein en Geldershoofd, we gaan naar het Bijlmerrampmonument met 'de boom die alles zag'. We drinken koffie bij de buurtboerderij Gliphoeve, een groene oase tussen de stenen. Ook zien we een gedeelte waar laag- en middenbouw voor de intussen toch wel gesloopte flats terugkwam. Via het Nelson Mandelapark en het Anton de Kom plein lopen we naar de Amsterdamse Poort (waar ook het zandkasteel, ooit van ING, staat) om nog even een hapje te eten voordat we terug naar het centrum gaan.

Verslag wandeling ZuidOost

Op de eerste stralende dag van dit voorjaar nam Els ’n groepje van elf enthousiaste wandelaars mee naar de Bijlmer ofwel Zuidoost, zoals men tegenwoordig hoort te zeggen. Metrolijn 53 bracht ons naar station Ganzenhoef. Op buurtboerderij Gliphoeve stond de koffie klaar en vertelde Els het boeiende verhaal van dit stadsdeel: begonnen als het baanbrekend, internationaal bewonderd stadsplan, gleed het door een aantal factoren geleidelijk af naar een verguisde buurt. Het dieptepunt kwam toen een El Al vrachtvliegtuig op twee flatgebouwen neerstortte.

We wandelden langs gerenoveerde flats en stonden stil bij het aandoenlijke Bijlmerrampmonument en ‘de boom die alles zag’. Vervolgens liepen we door wijde groene ruimtes en langs de gevarieerde laagbouw waar voorheen geruimde honingraatflats stonden.
Via het  mooie Nelson Mandelapark liepen we langs het Bijlmertheater en het Anton de Kommonument de Amsterdamse Poort in. Daar streken we neer bij Kam Yin voor een prima Chinees Surinaamse lunch. Het laatste deel van de wandeling liep door het kleurrijke buurtje Hoptille, eindigend bij Metrostation Bullewijk.

Hulde aan Els voor deze zeer geslaagde ontdekkingstocht van een (voor de meesten) onbekend stuk Amsterdam!